VAO - Etapa 1: Katzelsdorf - Bad Erlach

Pěší túra z Zámek Katzelsdorf, Schlossstraße 1, 2801 Katzelsdorf na Bad Erlach, parkoviště Therme Linsberg Asia

• Obtížnost: těžká
  • Nejvyšší bod: 748 m
  • vyhlídky

Detaily pro: VAO - Etapa 1: Katzelsdorf - Bad Erlach

Na 1. etapě Cesty vídeňským alpským obloukem (VAO) otevře vyvýšenina Rosalia jako vyhlídkový balkon v Bucklige Welt široký rozhled na celý vídeňský alpský oblouk až po vrcholy Wechsel, Semmering, Rax a Schneeberg.

Rosalia jako vyhlídkový balkon pohoří Bucklige Welt otevře svůj první a široký výhled na celé panorama vídeňského alpského oblouku. Celá řada hradů a zřícenin podává svědectví o minulosti plné bojů o tuto v každém období žádanou zemi blízko hranic. Lehkým krokem na pláni i na hřebeni a při sportovním výstupu na vyvýšeninu Rosalia se nejlépe pozná tato rozmanitá krajina podhůří Alp. Nechejte na sebe působit ducha a smyslnost této oblasti a po stopách svaté Rozálie projděte křížem krážem zdejší lesy. Na několika kilometrech poutní cesty vedoucí do Mariazell se můžete pohroužit do nitra své duše. Nádherné výhledy vám cestou nabídne vyhlídka Eichbüchl a vyhlídkové místo u kaple sv. Rozálie.

Zámek Katzelsdorf, Schlossstraße 1, 2801 Katzelsdorf

Bad Erlach, parkoviště Therme Linsberg Asia

Popis trasy VAO - Etapa 1: Katzelsdorf - Bad Erlach

První etapu zahájíte u zámku Katzelsdorf a u turistického informačního centra Vídeňských Alp v Dolním Rakousku. Na Cestu vídeňským alpským obloukem se vydáte východním směrem, přejdete dřevěné mosty Werkskanalbrücke a Leithabrücke. Hned za řekou Leitha (Litava) zahnete doprava na štěrkovou cestu, projdete kolem božích muk u řeky Leitha a držíte se ukazatelů vedoucích stinným lužním lesem k vídeňskému alpskému oblouku. Jakmile opustíte lužní les, na začátku parkoviště se stočíte doleva a po cestě Kapellauweg půjdete k silnici Dammstraße, na které se vydáte doprava. Kolem domu č. 2 procházíte doprava a držíte se na lehce stoupající štěrkové cestě, až vás po několika metrech nahoru odvede ukazatel ze štěrkové cesty k vinohradu. Cestou se pokocháte prvními výhledy na vrcholy Hohe Wand, Schneeberg a Rax a před živým plotem odbočíte na luční cestu. Po pravé straně zahlédnete klášter redemptoristů v Katzelsdorfu, oplocená cestička ústí na šotolinovou cestu, kde odbočíte doleva. Před závorou na okraji lesa vás cesta povede vpravo na vyšlapanou pěšinu, projdete malý kousek lesem a dostanete se na vyhlídku Eichbüchl s odpočívkou, která ale neleží přímo na stezce, ale je vidět pár metrů dále vpravo. Tady se vyplatí potěšit se výhledem na vysoké kopce Dolního Rakouska.

Vrátíte se na hlavní cestu a uvidíte zámek Eichbüchl, v kterém od 9. do 20. dubna 1945 pobýval tehdy budoucí státní kancléř Dr. Karl Renner a pracoval na plánech budování druhé republiky. V nedaleké restauraci Kupfer-Dachl, oceněné kuchařskými čepicemi, máte příležitost utišit hlad a žízeň regionálními tekutinami a sezónními pochoutkami.

Asfaltová cesta vás povede dolů ke křižovatce, na níž odbočíte doleva směrem k lesu. Po chvilce půjdete mírně doprava na strmější a navíc žlutou značkou označenou turistickou stezku směrem na Bad Erlach. Kousek za velkým pařezem se značkou po levé straně odbočíte doprava na vozovou cestu a putujete dále nahoru. Na pasece se držíte vpravo a narazíte na lesní cestu na hřbetu vyvýšeniny Rosaliengebirge. Nyní se držíte na lesní cestě směrem doprava a pokračujete většinou po červeně značené hřebenovce kolem Bílého kříže k rozcestí kousek pod vysílačem na vyvýšenině Rosalia. Trasa po vídeňském alpském oblouku tady pokračuje rovnoběžně s Mariazellskou stezkou. Určitě se vyplatí krátké odskočení nahoru ke kapli sv. Rozálie a k vyhlídkovému místu.

Dobře značená lesní stezka vede kolem několika domů na Heubergu a po úzkých cestičkách s bohatými výhledy na vídeňský alpský oblouk až k osadě Mehlberleiten. Odbočíte doleva přes potok a putujete nahoru po lesní cestě kolem potoka Ofenbach. Trasa se stáčí doprava a opouští dobře značenou lesní cestu doleva na lesní stezku. O něco později ale lesní cesta vede k asfaltové cestě, po které půjdete chvíli vpravo a před pravotočivou zatáčkou odbočíte doleva na lesní stezku, po které jdete mírně do kopce k úzké asfaltové cestě, po níž dojdete ke dvouproudové silnici. Držíte se vpravo a po několika metrech odbočíte vedle silnice před mostem u skalní stěny doprava na vozovou cestu, po níž pokračujete dále přímo vedle potoka Klingfurther Bach, ignorujete první lávku po levé straně a jdete doleva kolem pozemku s domem. Přes louku se dostanete na další dřevěnou lávku, přejdete přes potok a jdete po vozové cestě k asfaltové cestě. Stáčíte se doprava a po chvíli doleva nahoru po úzké asfaltové cestě a s výhledem na farní kostel Walpersbach. Po schodech sejdete k obecní cestě Gemeindestraße, odbočíte vpravo a pokračujete doprava po cestě kolem obecního úřadu do Bad Erlachu, jdete vpravo po Hauptstraße kolem kostela a přes Pitten přejdete k nádraží Bad Erlach. Vpravo kolem nádraží pokračujete přes koleje doleva do ulice Quergasse a po pěší cestě k termálním lázním Therme Linsberg Asia.

Od Vídně nebo Grazu jedete po A2,u Wiener Neustadt odbočíte na S4 směr Eisenstadt  a sjedete na výjezdu Katzelsdorf. Pak odbočíte vpravo a v Katzelsdorfu jedete podle ukazatelů k zámku Katzelsdorf.

Před zámek Katzelsdorf jsou k dispozici parkovací místa.

Z nádraží Wiener Neustadt jezdí regionální autobus 7840 společnosti VVNB až k zámku Katzelsdorf. Z nádraží Katzelsdorf jdete cca 15 minut pěšky jižním směrem k zámku Katzelsdorf.

Bližší informace jsou uvedeny na www.oebb.at

Projděte si také navazující trasy:

VAO - Etapa 2: Bad Erlach - Thernberg

VAO – Regionální trasa A: Katzelsdorf - Lanzenkirchen - Bad Erlach

Vídeňské Alpy v Dolním Rakousku, www.wieneralpen.at, +43 / 2622 / 78960

Informační centrum: Tourismusbüro Thermengemeinden, www.thermengemeinden.at, +43 / 2627 / 81362

Zde také obdržíte zdarma mapové listy pro vaši pěší túru. Mapové listy vám poskytnou přehled o trase a informace o možnostech občerstvení. Upozorňujeme, že se nejedná o plnohodnotnou turistickou mapu.

Vždy si s sebou vezměte vhodnou mapu dané oblasti. Na pěší túru se vydejte v pevné obuvi, přibalte si ochranu proti slunci a dešti a také vodu a nějakou maličkost k jídlu. Vezměte s sebou váš mobilní telefon a uložte si tísňovou linku horské záchranné služby: 140.

Možnost občerstvení je pouze na začátku a konci etapy.

Bezpečnostní informace

Putování ve Vídeňských Alpách by pro vás mělo být krásným a bezpečným zážitkem. Dbejte proto těchto doporučení:

Příprava

Při výběru trasy se ujistěte, že vaše zkušenosti a kondice jsou dostačující pro pohyb v horách. Informujte se předem o předpovědi počasí. Počasí se v horách může změnit překvapivě rychle, vezměte si proto s sebou vždy vhodné vybavení (např. ochranu před deštěm).

Prověřte, jestli jsou otevřené chaty a občerstvení, které plánujete cestou navštívit. Než se vydáte na túru, informujte někoho o výběru trasy a plánovaném návratu.

Doporučené mapy

Freytag & Berndt WK 023

Tip autora

Jaké by to bylo dopřát si po túře relaxaci a nocleh v hotelu Therme Spa Hotel Linsberg Asia? Za zhlédnutí stojí „čapí komín“ a vlastivědné muzeum v „Alte Mühle“ v Bad Erlachu.