Oblast světového kulturního dědictví Wachau 13: Oberbergern-Mautern

• možnost občerstvení
  • kultura / historie
  • botanické zajímavosti

Detaily pro: Oblast světového kulturního dědictví Wachau 13: Oberbergern-Mautern

Na 17 kilometrech uvidíme na túře od Oberbergernu až do Mauternu krásnou krajinu s vinicemi, malé obce s vinaři, sakrální kopec Göttweigerberg. Nepřehlédnutelný klášter Stift Göttweig, vyvýšenina „Am Giritzer“, sprašová roklina Zellergraben a vyhlídka Ferdinandswarte, to jsou hlavní zajímavosti na této trase.

Oblast světového kulturního dědictví Wachau: od Oberbergernu po Mautern

Z města Oberbergern vede naše trasa přes klášter Stift Göttweig až po obec Mautern. Je téměř 17 kilometrů dlouhá, vede vinicemi oblasti Wachau a Kremstal kolem mnoha vináren a jsou na ní místa, odkud jsou unikátní výhledy do dálky. Hustými lesy a krajinou luk vede cesta po vyvýšenině Am Giritzer k impozantní roklině plné spraše – Zellergraben, až do římského města Mautern.

Oberbergern, chapel

Mautern, town hall square

Popis trasy Oblast světového kulturního dědictví Wachau 13: Oberbergern-Mautern

Odstartujeme u kapličky v obci Oberbergern. Opustíme malebnou selskou vesnici směrem na sever. Po 150 metrech opustíme obec, přes rozkvetlé louky a pole půjdeme po polní cestě, naše putování budou provázet překrásné výhledy, až po vyhlídku Ferdinandswarte. Od křižovatky je to k ní jen 5 minut. Odtud uvidíme Loiben a Dürnstein až do Kremsu. Po cestičce jdeme dál do Unterbergernu. V místě je několik příjemných vích. Za kostelem a farou půjdeme po hlavní cestě přímo rovně a po 300 metrech zahneme vlevo a hned vpravo. Půjdeme po cestě do kopce a na první křižovatce odbočíme vlevo. Po několika minutách přijdeme k vyvýšenině „Am Giritzer“. Kousek za letištěm pro modely letadel se budeme držet vpravo až dosáhneme lesíček a Rote Kreuz. Potom půjdeme přímo po trase až dorazíme k místu odpočinku u lípy a zahradní školky, odkud uvidíme nádherné okolí a města Krems, Stein, Mautern a klášter Stift Göttweig. Následně jdeme vpravo a krátkou část po cestě první třídy, kde odbočíme na první odbočce vlevo na cestu do Zeilingu. Pokračujeme dál až na konec a na hlavní cestě zamíříme vpravo na malou cestu s vinnými sklípky, po 150 metrech vlevo dolů do Steinawegu. Jdeme zespodu, následně vpravo a potom vlevo přes malý můstek až dosáhneme kapličku Steinaweger Kapelle. Po dalším malém můstku přes potok Fladnitz vystoupáme na kopec Göttweiger Berg až ke klášteru. Potom, jak překročíme koleje, stoupáme do kopce k nedotčenému lesu buků, dubů a borovic, až do kopce ke klášteru Stift Göttweig (zde je stanice razítek), kde se můžeme zastavit v restauraci kláštera. Potom vede cesta neustále dolů z kopce do vinařské obce Furth. Na železničním nádraží půjdeme doleva a přejdeme pod kolejemi. Na druhé cestě zabočíme doleva do ulice Kargelmayer-Gasse a paralelně k potoku Bach Fladnitz (po pravé ruce). Přetneme další most a přijdeme ke kostelu Heiliger Wolfgang. Pod kostelem zahneme vlevo do kopce na cestě (St. Wolfgang-Weg). Dosáhneme příkop Further Kellergraben s víchami a jdeme doprava. Na další křižovatce doleva a už jsme v příkopu „Lössschlucht“ Zellergraben. Sprašové stěny patří k nejimpozantnějším v celém regionu a jsou přírodní památkou. Na konci propasti přijdeme k místu odpočinku k Zellerkreuz a vandrujeme dále vpravo, ulicí s vinnými sklípky přes vinice ve Further a Mautern (Ried Silberbichl). Na konci této vinné cesty půjdeme doprava a dál k hlavní cestě, až ke kasárnám Mautern. Potom vlevo, přejdeme křižovatku a jdeme dále až k radničnímu náměstí Mauterner Rathausplatz, tady naše túra a etapa končí.

A1 k výjezdu Ausfahrt Melk, dále po cestě B33 do města Mautern a po cestě první třídy do Oberbergernu.

V centru města Oberbergern resp. u římské haly v Mauternu.

Místa jsou sedm dní v týdnu dosažitelná veřejnou dopravou. Je možný návrat do místa, kde jsme začali naše putování.

Během pracovních dnů a víkendů jezdí mezi obcemi autobus linky1453. Během víkendů a svátků jezdí autobus Göttweig (WL 4: Krems-Mautern-Unterbergern-Oberbergern-Göttweig-Furth-Mautern-Krems) v určených hodinách, proto je potřeba si ho telefonicky objednat 60 minut před odjezdem na tel.: +43 810 810 278. Příjezd do obce Mautern wachauskou linkou (WL 2) ze železničního nádraží Krems a Melk: www.vor.at .

Stanice – půjčovna jízdních kol Leihradl Nextbike (EUR 1/hodina) je v Mautern/Römerhalle, www.nextbike.at .

Další informace o zastávkách nebo o ubytovacích možnostech ve Wachau doporučujeme: www.bestof-wachau.at. Best of Wachau podniky najdete v obci Mautern.

Další možnosti na zastavení/otevírací hodiny:

Restaurace Stift Göttweig (stanice razítek): 21. březen – 30. duben: denně od 10.00 do 18.00 hod; od 1. května do polovičky září: denně od 10.00 do 19.00 hod. od poloviny září do 1. listopadu: denně od 10.00 do 18.00 hod., od 2. listopadu do 20. prosince: sobota a neděle od 10.00 do 18.00 hod.; od pondělí do pátku od 11.00 do 17.00 hod. od 28. listopadu do 8. prosince: denně od 10.00 do 18 hod.; 23. a 24. prosince zavřeno; 25. a 26. prosince: od 10.00 do 16.00 hod.: od 27. prosince do poloviny března – podniková dovolená, www.stift-goettweig.at ; 02732/85581-326.

Vinné víchy jsou v obcích Oberbergern, Unterbergern, Steinaweg, Furth a Mautern. Mnohé z nich jsou otevřené i v zimě, jsou označeny věncem a světlem. Věnujte pozornost aktuálnímu kalendáři otevíracích hodin vinných sklípků a vináren na: www.welterbesteig.at .

K pohodlnému a jednoduchému plánování tras a cesty do regionu Wachau-Nibelungengau-Kremstal jsou aplikace, stáhněte si je jednoduše pomocí androidu nebo iPhonu.

Pevná obuv na túry, pláštěnka, optimální množství nápojů a občerstvení, trovněž mapa regionu, tras a túr ve Wachau a eventuálně i kalendář Heurigen s informacemi, kde jsou otevřeny vinné sklípky. Vyjmenování výstroje najdete na: www.welterbesteig.at .

Bezpečnostní informace

Tísňové volání Bergrettung Wachau: 140

Tip autora

K Lössweg Zellergraben a ke kopci Göttweigerberg je k dispozici velmi vydařená brožura o této chráněné přírodní oblasti: „Natura Trail Wein und Natur“, www.nfi.at  (rubrika Natura Trails). Tato brožura s informacemi je vynikajícím doplňkem každého vandrování.