Světové kulturní dědictví Wachau 01: Krems-Dürstein

• Obtížnost: lehká
  • Nejvyšší bod: 307 m
  • dostupnost vlakem a autobusem

Detaily pro: Světové kulturní dědictví Wachau 01: Krems-Dürstein

Z Kremsu do Dürnsteinu putujeme přes historickou čtvrť města Krems a Stein ‒ budovy z dob gotiky, renesance a baroka, přes ulici sklepů s vínem, ke kamenným terasám plným vinic. Ke konci túry přijdeme k perle oblasti: středověkému městu  Dürnstein, s jeho známou zříceninou hradu.

Wachau světové kulturní dědictví: Od Kremsu po  Dürnstein
Naše putování začínáme v Hohn Markt a u Gozzoburgu v Kremse. Od piaristického kostela přijdeme ke křížové cestě až ke kremským vinicím, kde mají turisté pokaždé možnost vidět úžasné panorama okolí. Starým městem se dostaneme k Steiner Weinlandschaftu ‒  zřícenině hradu. Podél vinic přes Pfaffenberg, vinici Wachau. Přes impozantní Ried Loibenberg přijdeme k chráněné přírodní oblasti Höhereck a Kellerberg. Pod zříceninou hradu Dürnstein začíná nádherná a doslova fascinující oblast lesa. Cestu ukončíme u vyhlídky Kuhberg a už jsme nedaleko brány Kremser Tor v Dürnsteinu.

Krems, Hoher Markt

Dürnstein, Altstadt („old part of town“)

Popis trasy Světové kulturní dědictví Wachau 01: Krems-Dürstein

Na místě Hohen Markt ve městě Krems s hradem Gozzoburg, pokračuje trasa směrem na sever ke starému piaristickému kostelu (dnes je to Vysoká odborná škola Krems), odkud je krásný pohled na staré město Krems. Od kostela půjdeme doprava a hned doleva směrem dolů. Podél staré městské příkopy a staré městské zdi se dostaneme k ulici Alauntalstraße. Jen o několik metrů dál dorazíme ke schodům, nejhezčí části vinných teras světového kulturního dědictví. Dále kolem starých vilek směrem na Kreuzberg. Na konci výstupu po schodech půjdeme doleva k Ried Kögel a ke kremské oblasti vína. Čeká nás úžasný výhled do dálky. Cesta dále vede přes vinice až dolů k Uni Campus Krems. Půjdeme doprava, univerzita je po levé ruce, křižujeme cestu a přijdeme k výstupu Philosophensteig. Pod skalnatými terasami vinic přejdeme přes železniční trať Wachaubahn, až ke středověké bráně Wiedentor (vchod ke skalním vinicím). O pár metrů dál vejdeme do ulice vinic Steiner Kellergasse, kde je několik vinných sklípků – tzv. „Heurigen“, až se dostaneme k bráně Steiner Rebentor a ke kostelu Frauenbergkirche, krásnému místu na odpočinek a výhled. Zde je brána vinařství a hostinec Mayr-Resch, stanice razítek. Dále jdeme ulicí s vinnými sklípky k železnici, po schodech, přetneme cestu a vyjdeme po schodech k zřícenině hradu Stein a Ried Altenburg. Naše cesta povede idylickými skalnatými vinicemi a příkopy Förthofgraben. V jedné zatáčce půjdeme doprava nahoru na kopec Pfaffenberg, kde začíná wachauský region vína. Odtud po staré vinné cestě podél Weiler Rothenhof a vstoupíme do nádherné krajiny vinic Loibenberg se skalnatými terasami. V Loibenwegu projdeme známými vinicemi jako Steinertal, Höhereck a Kellerberg.Vrcholy kopců Höhereck a Kellerberg byly kdysi louky, které jsou dnes chráněnou přírodní oblastí. V těchto suchých biotopech rostou vzácné orchideje, modlivky a okrasné trávy. Na Kellerbergu uvidíme barokní zámeček Kellerschlößerl (kdysi zámek kláštera Dürnstein) v oblasti Wachau. Opustíme vinice a octneme se v malém bizarní kraji skal a lesa. Po úzkém chodníčku přejdeme ke Kuhbergu nad Dürnsteinem. Pod kopcem půjdeme doleva a po několika minutách se dostaneme k bráně Kremser Tor (nebo i Steiner Tor) a k starému centru města Dürnstein.

A1 k uzlu St.Pölten, dále po S 33 směr Krems, dále po B3 k Dürnsteinu

V podzemní garáži centra Kremsu nebo tam, kde jsou parkovací místa zdarma mimo města Dürnstein. Všimněte si různé krátkodobé parkování v zónách, v centru  města Krems a Stein. Více informací naleznete na domovské web stránce města Krems.

Do všech míst se můžeme dopravit sedm dní v týdnu veřejnou dopravou (autobusem a wachauskou železnicí) a vrátit se i zpátky na místo, odkud jste startovali. Po severním břehu Wachau (WL1: Bahnhof Krems-Dürnstein-Weißenkirchen-Spitz-Aggsbach Markt-Emmersdorf-Bahnhof Melk) jezdí autobusy v hodinovém intervalu sedm dní v týdnu: www.vor.at.Železnice Wachau fungují jen přes víkendy a svátky třikrát za den: www.noevog.at. Stanoviště – půjčovny jízdních kol Leihradl Nextbike (1 euro/hodina) jsou ve městech Krems a Dürnstein: www.nextbike.at. Kompa pro jízdní kola Dürnstein-Rossatz je v provozu jen od dubna do října. V dubnu a v říjnu jen v pá, so, ne. V pátek a ve volný den od 10.00 do 17.00 hod. V květnu a v září denně od 9.30 do 18 hod. V červnu a v srpnu denně od 9.30 do 18.00 hod., v pá, so, ne a ve volný den od 9.00 do 18.30 hod.

Best of Wachau: renomovaná a doporučovaná gastronomie a ubytovací kapacity v oblasti UNESCO – světového dědictví Wachau, najdete na Best of Wachau: www.bestof-wachau.at. Další informace o zastávkách i o ubytování naleznete na: www.welterbesteig.at Vinné sklípky jsou ve městech Krems, Stein, Förthof a Dürnstein. Vícero vinných sklípku je otevřeno i v zimě – jsou označeny věncem. Informace jsou k dispozici v kalendáři tzv.Heurigenkalender: www.welterbesteig.at.

Na pohodlné a jednoduché plánovaní tras a cesty do regionu Wachau-Nibelungengau-Kremstal jsou určeny aplikace – stáhněte si je jednoduše pomocí androidu nebo iPhonu.

Hiking boots, raincoat, enough to eat and drink, a trail map and maybe a list of open taverns. You can find an equipmentlist on www.welterbesteig.at section service/tips.

Bezpečnostní informace

Když je horko a pálí slunce, potřebujete si s sebou vzít dostatečné množství vody. Terasovité vinice jsou přehřáté, a tak je v této oblasti mnohem tepleji než jinde.  Tísňové volání –  Bergrettung Wachau: 140

Tip autora

Nejen tehdy, když je nepříznivé počasí, ale i jindy doporučuji, naplánujte si návštěvu tzv. Kunstmeile Krems: www.kunstmeile.at
Klášter Dürnstein je výjimečnou ukázkou rakouského baroka. Modrá věž je symbolem města Dürnstein a údolí Wachau: www.stiftduernstein.at ; 02711/22 .