VAO – Regionální trasa J: Payerbach - Waldburgangerhütte - Knofeleben

• Nejvyšší bod: 1.257 m
  • vyhlídky
  • možnost občerstvení

Detaily pro: VAO – Regionální trasa J: Payerbach - Waldburgangerhütte - Knofeleben

Regionální trasa J vede z Payerbachu přes vyhlídku Jubiläumsaussicht (Jubilejní vyhlídka) a rozlehlou Bodenwiese k chatě  Naturfreundehaus Knofeleben. Regionální trasy jsou součástí sítě turistických stezek vídeňským alpským obloukem (VAO). Putování po těchto stezkách umožňuje jedinečné výhledy a také náhledy. Regionální trasy jsou napojeny na Cestu vídeňským alpským obloukem. Vznikají tak okružní trasy ve spojení s dálkovou turistickou trasou.

Tato pěší túra vede po lesních a lučních stezkách od nádraží v historickém letovisku Payerbach kolem horské boudy Waldburgangerhütte  až k chatě Knofeleben. Vyhlídka Jubiläumsaussicht nabízí neočekávaný a neuvěřitelný pohled na památku světového kulturního dědictví -  železnici Semmeringeisenbahn s výrazným viaduktem v Payerbachu. Horská bouda Waldburgangerhütte je perfektním místem pro zastavení, než se vydáte na další cestu přes Bodenwiese. Cesta tady vede nádhernou krajinou pastvin rozložených v jemně zvlněném terénu a vytváří tak harmonickou idylu. Po krátkém úseku v lese pěší túra končí v nejsvětlejší chatě Alp na Knofelebenu. Horská chata Naturfreundehaus Knofeleben kromě toho obsadila 1. místo v anketě roku 2014 o „nejoblíbenější turistickou chatu“.

Nádraží Payerbach

Naturfreundehaus Knofeleben

Popis trasy VAO – Regionální trasa J: Payerbach - Waldburgangerhütte - Knofeleben

Regionální trasa J začíná velmi pohodlně na nádraží Payerbach-Reichenau, v oblíbeném místě letních sídel šlechty a měšťanů. Je zajímavé se podívat na staré plakáty na nádraží, které sloužily k přilákání obyvatelstva na letní pobyty do Payerbachu a Reichenau.

Na túru vyrazíte přes velké parkoviště a držíte se západním směrem na úzké asfaltové cestě. Cesta vede pár metrů z kopce, projdete doprava podchodem a pokračujete po cestě směrem nahoru. Po dvou zatáčkách se doleva do lesa odklání modře značená turistická stezka, po které stoupáte do kopce a držíte se směrem doprava. Přejdete přes účelovou komunikaci, pokračujete po turistické stezce a opět natrefíte na účelovou komunikaci. Vpravo leží Hof Hochberger, za nímž pak přejdete na modře značenou turistickou stezku, která vede z části strmě nahoru, krátký úsek je zajištěn řetězy. Námaha z výstupu okamžitě zmizí při výhledu z vyhlídky Jubiläumsaussicht (Jubilejní vyhlídka), která neleží přímo na turistické stezce, ale musíte si k ní kousek odskočit z trasy. Ukazatele ale zavčas o vyhlídce informují. Po návratu zpět na turistickou stezku šlapete po pěšince, přejdete přes lesní cestu a po modře značené stezce stoupáte dále do kopce. Pěšina vyúsťuje na lesní cestě, držíte se vpravo a po několika metrech zahnete k boudě Waldburgangerhütte, k níž musíte urazit pár metrů výstupu. Chata vyhlášená svou kuchyní, především svítkem „Schöberl“, má otevřeno o sobotách, nedělích a svátcích od května do října.

Po krátkém odpočinku v chatě pokračujete po šotolinové cestě k Bodenwiese, nádherné salašnické krajině. Tady máte možnost poctít svou návštěvou chovatelku Gabi a po dobrém jídle a pití pokračovat v cestě. Turistická stezka se ale již kousek před salaší odklání ze šotolinové cesty na luční stezku. Přelezete přes ohradu a brzy se dostanete opět na šotolinovou cestu, po které půjdete doleva do lesa. Asi po 15 minutách chůze zabočíte na rozcestí doprava směrem k chatě Lackabodenhütte a na dalším rozdvojení cest se dáte levou stezkou. Opět doleva zahnete za dalších pět minut již k chatě Lackabodenhütte, ke které přijdete ze zadní strany a projdete kolem chaty zleva. Cesta vede mírně z kopce na lesní cestu, na níž zahnete doprava. Jedná se o lesní cestu, jež vás dovede přímo k chatě Naturfreundehaus Knofeleben. Tato „nejsvětlejší chata Alp“ obsadila v roce 2014 první místo v soutěži o nejoblíbenější turistickou chatu a zve k posezení a přenocování. Regionální trasa J končí u této chaty, v které můžete strávit příjemnou noc anebo šlapat dále po vídeňském alpském oblouku do Krummbachsteinu a na Schneeberg, což jsou další zastávky na dálkové turistické trase. Alternativně můžete jít po Cestě vídeňským alpským obloukem také dolů do Kaisebrunnu do údolí Höllental a dokonce si projít ještě vodovodní stezku Wasserleitungsweg do Payerbachu. Tato stezka je rovněž součástí turistické stezky vídeňským alpským obloukem.

Z Vídně jedete po A2 k dálničnímu uzlu Seebenstein, dále po S6 ke sjezdu Gloggnitz. Pokračujete po B27 do Payerbachu.

Z Grazu jedete nejdříve po S35, pak po S6 na sjezd Gloggnitz. Pokračujete po B27 do Gloggnitzu.

Parkování je možné u nádraží Payerbach.

Z nádraží Wiener Neustadt jezdí pravidelně vlaky do stanice Payerbach-Reichenau.

Z nádraží Mürzzuschlag jezdí regionální vlaky do nádraží Payerbach-Reichenau.

Více informací na www.oebb.at

Projděte si také navazující trasy:

VAO – Regionální trasa I: Kirchberg/Wechsel - Maria Schutz

VAO – Regionální trasa K: Schloss Gloggnitz - Prigglitz - Payerbach Tourismusbüro

Vídeňské Alpy v Dolním Rakousku, www.wieneralpen.at, +43 / 2622 / 78960

Vždy si s sebou vezměte mapy dané oblasti, pevnou turistickou obuv, ochranu proti slunci a dešti a rovněž vodu a nějakou maličkost k jídlu. Vezměte si mobilní telefon a uložte si číslo horské záchranné služby pro tísňová volání: 140.

Bezpečnostní informace

Pěší túry ve Vídeňských Alpách by se pro vás měly stát krásným a bezpečným zážitkem. Dodržujte proto tato pravidla:

Příprava

Při výběru trasy se ujistěte, že odpovídá vašim zkušenostem a kondici. Informujte se předem o předpovědi počasí. Počasí v horách se může změnit překvapivě rychle. Vycházejte proto na túry vždy patřičně vybaveni (např. ochrana proti dešti).

Prověřte, jestli mají otevřeno chaty a občerstvení, která chcete cestou navštívit. Než se vydáte na túru, zanechejte někomu informace o vaší trase a plánovaném návratu.

Doporučené mapy

Freytag & Berndt WK 022

Tip autora

Zkombinujte pěší túru s pobytem v hotelu Payerbacherhof.

Volná místa ke spaní v horské chatě Naturfreundehaus Knofeleben si ověřte nejdříve telefonicky, a to především o víkendech (pondělí zavírací den). Mějte na paměti, že chata Waldburgangerhütte je otevřená pouze o sobotách, nedělích a o svátcích.