Von Kaumberg aufs alpine Hocheck, 1.037m

• vyhlídky
  • možnost občerstvení

Detaily pro: Von Kaumberg aufs alpine Hocheck, 1.037m

Kaumberg je nejzápadněji položenou obcí v údolí Triestingtal, kousek před kopcem Gerichtsberg, vodním předělem mezi údolími Triestingtal a Gölsental. Tady se už zřetelně projevuje rozdíl mezi mírnými kopečky Vídeňského lesa  a krajinou alpského podhůří. Severním a východním směrem od Kaumbergu se tak nabízejí kratší túry kopcovitou kulturní krajinou, které jsou v turistické mapě obce Kaumberg popsány jako Froschweg (Žabí stezka), Hahnweg (Kohoutí stezka), Burgweg (Hradní stezka), Hirschweg (Jelení stezka) a   Fuchsweg (Liščí stezka). Výstup z Kaumbergu na Hocheck (1 037 m), nejvýchodnější tisícovku dolnorakouského alpského předhůří, a následná pěší túra přes 7 dalších vyvýšenin na hřebeni již představují skutečnou výzvu, co se týče kondice. Tento okruh potěší kromě výjimečného výhledu z rozhledny Meyeringwarte na vrcholu Hochecku především během putování po hřebeni krásnými výhledy do celého kraje. Samotná obec Kaumberg nabízí se svou kašnou v podobě sudu na hlavním náměstí Hauptplatz, s gotickým farním kostelem sv. Michaela a vlastivědným muzeem několik zajímavostí k navštívení. Výjimečnou atrakcí obce a velmi oblíbeným výletním cílem je již z dálky viditelná hradní zřícenina Araburg.

S ohledem na mnoho malých stoupání, nehledě na strmý výstup po severním úbočí Hochecku, vyžaduje tato túra dobrou kondici. Ze začátku putujete po stezkách Hanhweg a Froschweg přes dva kopce a přes „Lug ins Land“ do Höfnergrabenu, kterému dominují louky a pastviny. V úhlu pohledu se vám cestou stále častěji objeví Hocheck, cíl túry. Za rybníky začíná samotný výstup, který turisty v častých serpentinách a ze začátku borovicovými a pak dubovými lesy přemístí rychle a strmě do náležitých výšek. Poslední úsek k chatě Hocheckschutzhaus a k rozhledně je z části kamenitý a lemovaný bizarními stromy rozcuchanými větry. Po posezení v horské chatě Hocheckschutzhaus a výhledu z rozhledny (360° panorama) se vydáte kousek zpátky stejnou cestou až k odbočce na stezku „přes sedm vrcholů“ vedoucí z velké části po hřebeni směrem na západ. Modrá značka trochu zkrátí velký okruh (do Veiglkogelu a ke zřícenině Araburg) a vrací se trochu dříve zpátky do Kaumbergu.

Kaumberg, Hauptplatz

Popis trasy Von Kaumberg aufs alpine Hocheck, 1.037m

Od náměstí Marktplatz až po příkop Höfnergraben je pěší túra identická s žabí stezkou „Froschweg“. Za hostincem Kirchenwirt naproti vlastivědnému muzeu odbočuje doleva (směrovka: Lug ins Land - Höfnergraben, Hocheck-Schutzhaus, červené značení) úzká cesta vedoucí k potoku Laabach. Dále se pokračuje po „promenádě“ vedle potoka směrem do údolí. Po chvilce přejdete po schodech nahoru na hospodářskou cestu a dále k lyžařskému svahu, po jehož severním okraji pokračujete nahoru bukovým lesem a následně přes louky k „Lug ins Land“ 636 m n. m.; následuje Červený kříž, odpočívka, držíte se vlevo přes louky směrem dolů a po chvilce jdete doprava po příkré stezce k Hagerhofu. Statek obejdete zprava a přijdete do údolí Steinbachtal.

Hned naproti stoupá cesta (červené značení, „Froschweg“), která vede nejdříve po okraji lesa a pak přes louky kolem statku Hof Stickler a dále přes mírný vrcholek (vlevo kolem domu) po luční stezce. Sestup do příkopu Höfnergraben je nejdříve luční cestou, poté po silnici ((Höfnerhaus).

V Höfnergrabenu vede asfaltová cesta vpravo do údolí, kdy se po 300 m dojde k parkovišti a rybníkům. Procházíte kolem nich vlevo po lesní cestě (červená značka), na konci rybníků vlevo (200 m od parkoviště) dojdete k odbočce (červená značka), která vede na Hocheck. Tuto odbočku nesmíte minout!

Nyní stoupá úbočím strmá cestička, která se ve střední části v serpentinách klikatí nahoru borovicovým lesem. Po chvíli chůze po hřebeni dosáhnete výšky 950 m, kdy doprava odbočuje WWW 404 (žlutá a červená značka), kterou si pak zvolíte pro zpáteční cestu. U rozcestí pokračujete podle směrovky „Hocheck“, červená značka, a po několika kamenných a skalnatých místech dojdete za 400 m k vrcholu s rozhlednou (F. Meyringer Warte), výška = 1 037 m.

Gleich hinter dem Gipfel befindet sich das Hned za vrcholem se nachází horská chata Schutzhaus Hocheck.

Zpátky se vydáte nejdříve stejnou cestou 400 m zpět k odbočce ve výšce 950 m. Tady zabočíte prudce doleva na WWW 404 (směrovka  „Kaumberg Ort über Hochriegel – Araburg (4 h)“, žlutá a červená značka) vedoucí strmě dolů. Za rovinatým úsekem hřebenu a malým protivýstupem vede stezka opět strmě dolů do sedla s „Červeným křížem“ výška = 723 m. (Odtud máte možnost sejít dále dolů doprava do Höfnergraben anebo doleva do „Harras und Furth“)

Túra po hřebeni pokračuje rovně stále po červeném a žlutém značení a ve střídavých vzestupech a sestupech přejdete šest vyvýšenin. (Pozor na průběh cesty jižně od Hochriegelu: dávejte pozor na značení ostře doprava (404, červená šipka „Bannwald“)!

Za pasekou v sedle přijdete k odbočce „Annaquelle, Laabachtal, Kaumberg“, modře značené (červená a žlutá značka vedou dále na Veiglkogel a Araburg).

Pro sestup do Kaumbergu putujete po modré značce. Sestoupíte napříč svahem k lesní cestě a pokračujete doleva po modré šipce. Za mírnou levotočivou zatáčkou nesmíte minout odbočku doprava do příkopu (cesta a značení jsou značně zarostlé). Jako alternativa vede lesní cesta ještě kousek dolů z kopce a tam, kde je dosaženo nejnižšího místa (20 m před ostrou zatáčkou doleva), zabočuje vpravo dolů lesní cesta vedoucí do příkopu. Tímto lesním příkopem dorazíte k loukám, které přejdete napříč po okraji lesa. Ještě jednou následuje lesní úsek a lesní cesta vedoucí dolů k Laabachu (kousek před tím v příkopu „Annaquelle“). Z údolí ven zpět do výchozího bodu.

Dálnice A2 sjezd Leobersdorf,   po Hainfelder Bundesstraße B 18 do Kaumbergu, tady vlevo do obce, parkování na náměstí

Parkoviště přímo na náměstí Hauptplatz u obecního úřadu, Markt 3

Webseite: www.triestingtal.at

Wanderrucksack mit persönlichen Sachen, Regenschutz, Trinkflasche, Power Riegel

Doporučené mapy

ÖK 25 V, Nr. 75 Puchberg am Schneeberg, M 1:25:000 ÖK 25 V, Nr. 57 Neulengbach, M 1:25:000 Wanderkarte Kaumberg: Froschweg, Hahnweg, Burgweg, Hirschweg, Fuchsweg; erhältlich am Gemeindeamt, bzw. frei entnehmbar bei Infotafel am Hauptplatz