Vinařská stezka Spitz

• okružní trasa
  • vyhlídky
  • možnost občerstvení
  • dostupnost vlakem a autobusem
  • kultura / historie
  • faunistické zajímavosti

Detaily pro: Vinařská stezka Spitz

Spitz a Wachau, při těchto jménech se okamžitě vybaví příjemná vinařská krajina a staleté kamenné terasovité vinice, ušlechtilá bílá vína jako Veltlínské zelené a Ryzlink rýnský, romantická zákoutí, vinné šenky „Heuriger“ se zahrádkami, barokní vinařství, Dunaj a meruňky – a to zcela právem: Na vinařské stezce Spitzer Weinwanderweg se projdete nejznámějšími viničnými tratěmi oblasti Spitz, vychutnáte si nádherné výhledy na Wachau a nahlédnete do vinohradnictví a vinařské kultury zdejších vinařů.

Turistická stezka je jednotně značená tabulemi s lahví vína.

Túru zahájíte na barokním náměstí Kirchenplatz ve Spitzu. Naproti restauraci Gasthaus Mariandl se nachází tabule s vyznačením výchozího bodu trasy s prvním ukazatelem – lahví jakostního vína. Půjdete doleva a u zámku Spitz odbočíte vpravo, projdete obloukovou bránou a zámeckým parkovištěm. Na konci cesty již dojdete k viničním tratím oblasti Spitz, k zastavení Schießplatz (informační panel) a dáte se doprava. Po téměř 200 m dojdete k Trutschplatz (informační panel) a půjdete doleva do uličky Rote-Tor-Gasse. Na další křižovatce se vydáte vpravo, přímo do vinice (viniční tratě Achspoint a Hochrain): před vámi se rozkládá legendární trať Singerriedel. Na konci cesty půjdete doleva, přímo nahoru k červené bráně (Roter Tor), fantastickému vyhlídkovému bodu a pozůstatku spizských „vesnických hradeb“. Před bránou (neprojít skrz) sejdete na cestu dolů (polní cesta) a u prvního domu, vinařství Bracher, se dáte doprava nahoru (polní cesta) a projdete viniční tratí Pluris. Za velkou zatáčkou následuje rozcestí, kde pokračujete doprava do kopce. Na další křižovatce odbočíte doleva a přijdete do vinice Hartberg. Projdete vinicí a v pravotočivé zatáčce opustíte asfaltovanou cestu a pokračujete rovně dále. Opět dojdete na polní cestu a zahnete vlevo. Po pár minutách sejdete doprava z cesty a projdete vinicí Gasslreith. Pokračujete mírnou zatáčkou doprava a pak dolů na polní cestu Radlbach. Na této cestě se držíte vlevo a po několika stech metrech dojdete na okraj části Radlbach – s gotickými domy. Na konci Radlbachu přijdete na rozcestí a vydáte se vlevo. Na další křižovatce odbočíte doleva a hned zase doprava do ulice Hinterweg. Pokračujete mírně klesající cestou s krásným výhledem směrem na Singerriedl, dojdete zpátky k zámku, půjdete doprava a na náměstí Kirchenplatz.

Spitz, Kirchenplatz

Popis trasy Vinařská stezka Spitz

Trasa začíná ve Spitzu na barokním náměstí Kirchenplatz, naproti restauraci Gasthaus Mariandl se nachází výchozí směrová tabule s prvním ukazatelem, lahví jakostního vína.   Půjdeme doleva a u zámku Spitz odbočíme vpravo, projdeme pod klenbou brány a dále přes zámecké parkoviště. Na konci silnice dojdeme k místním vinicím, na Schießplatz (informační tabule) a pokračujeme doprava. Po necelých 200 m přijdeme na Trutschplatz (informační tabule) a jdeme doleva do uličky Rote-Tor-Gasse. Na další křižovatce se dáme doprava, přímo do viničních tratí (trať Achspoint a Hochrain): před námi leží legendární trať Singerriedel. Na konci cesty jdeme vlevo, přímo nahoru k bráně Rotes Tor, kde je fantastické vyhlídkové místo a poslední zbytek „vesnických hradeb“ Spitzu. Před bránou (neprocházet) se vydáme po cestě směrem dolů (polní cesta) a u prvního domu, vinařství Bracher, odbočíme doprava nahoru (polní cesta) a projdeme napříč viniční tratí Pluris. Za velkou dvojitou zatáčkou dojdeme k rozcestí, na kterém se vydáme nahoru doprava. Na další křižovatce odbočíme doleva a přijdeme k viniční trati Hartberg. Projdeme touto vinicí a v pravotočivé zatáčce opustíme asfaltovou cestu a pokračujeme rovně. Opět se dostaneme na polní cestu a odbočíme doleva. Po několika minutách sejdeme z cesty a jdeme přes trať Gasslreith. Projdeme malou pravotočivou zatáčkou a potom dolů na polní cestu Radlbach. Zde se vydáme doleva a po několika stech metrech přijdeme do obce Radlbach – s gotickými domy. Na konci Radlbachu přijdeme ke křižovatce a odbočíme vlevo. Na další křižovatce pokračujeme doleva a hned zase doprava na cestu Hinterweg. Lehké klesání, s pěkným výhledem na viniční trať Singerriedel nás dovede k zámku, odbočíme doprava a jsme na náměstí Kirchenplatz ve Spitzu.

A1 do Melku a po B3 do Spitzu nebo po S5 nebo S33 do Kremsu a po B3 do Spitzu.

Donaulände, nádraží nebo zámek Spitz

Do Spitzu jezdí v hodinovém intervalu autobusová linka WL1 z nádraží Melk a Krems. Jízdní řád: www.vor.at . Další možnost příjezdu a odjezdu: vlakem Wachaubahn www.noevog.at  nebo lodí Donauschifffahrt www.brandner.at  ; www.ddsg-blue-danube.at

V Turistickém informačním centru Spitz je k dispozici tištěný leták k vinařské turistické stezce. Tourismusinformation Spitz, Mittergasse 3a
3620 Spitz a. d. Donau - an der Donaulände B3, T: +43(2713)2363, F: +43(2713)2988, www.spitz-wachau.com

Turistická obuv, nepromokavý oděv, pitná voda, turistická mapa Wachau, kalendář s „Heurigen“. Seznam vybavení najdete na www.welterbesteig.at v oddíle Service/Tipps.

Bezpečnostní informace

Stezka vede z větší části po lehkých cestách (polní cesty), několikrát se ale prochází přímo vinicemi. Proto se doporučuje pevná obuv. Tísňová linka horské záchranné služby Wachau: 140.

Tip autora

Muzeum lodní plavby Schiffahrtsmuseum, zřícenina Hinterhaus, historický kupecký krám Historischer Kaufmannslade. Ve Spitzu je téměř 30 vinných šenků, tzv. Heurige. S novou aplikací "My Wachau" Vinea Wachau se dozvíte informace o vinařských podnicích, otvírací době vinných šenků a o viničních tratích.