Zima v regionu Mostviertel, © Simone Populorum von Wherethejourneystarts

Sportovní a aktivní zimní dobrodružství

Sníh se na slunci třpytí. Do plic mi proudí chladný vzduch. Stres každodenního života je na míle vzdálený. V regionu Mostviertel je krásně.

Kdo s vámi sdílí své pocity? To jsem já, Simone. Možná mě znáte z mého cestovatelského a outdoorového blogu Wherethejourneystarts. Kde jinde mě najdete? Většinou v přírodě nebo v horách. A tento víkend v krásném regionu Mostviertel. Přečtěte si více o autorce.

Jezero Lunzer See: zpomalte, prosím!

Brzy ráno tu panuje klidné ticho. Na vodní hladině se mísí barvy od smaragdově zelené po azurově modrou. Je to těžko uvěřitelné, ale jezero Lunzer See se pyšní titulem "jediné přírodní jezero v Dolním Rakousku". Asi za 1,5 hodiny se můžete projít kolem malebného jezera po nenáročné turistické stezce.

Když se blížím k široké dřevěné lávce, neodolám pokušení. Do tváří mi dopadají teplé sluneční paprsky. Labuť pomalu krouží po vodě. Ptáci cvrlikají. Vrcholky pohoří Ybbstal se vypínají k nebi. Zejména mohutná hora Scheiblingstein, na jejíchž úbočích se drží sníh. "To je ale úžasně silné místo!", říkám si a nechávám se unášet uvolněnou atmosférou.

Běžecké lyžování na náhorní plošině Hochreit: mé první kroky na sjezdovce

"Ty jsou ale úzké," poznamenám a podívám se na své běžky. "Skoro jako sirky," žertuji. Přijíždíme do střediska běžeckého lyžování Hochreit u obce Göstling an der Ybbs. V nadmořské výšce 800 až 900 metrů nad mořem zde milovníci běžeckého lyžování najdou šest různých tratí - 29 km klasických a 10 km bruslařských. Na místě je také půjčovna.

Jsem připravena na svou první jízdu na úzkých lyžích. Na domácím běžeckém okruhu kloužu po vyježděných cestách kolem farmy Bauernhof Ablass. "Vypadá to jednodušší, než to je," poznamenám. Přesto pomalu nacházím svůj rytmus na rovinatém terénu. Pohlcena ambicemi se vydávám po sluncem zalité běžeckém okruhu tzv. Sonnenloipe lesem na mírnou náhorní plošinu. Na míle daleko není nikdo vidět. Zapadající slunce zabarvuje stezky do zlatožlutého světla. Při sestupu se mi prudce zrychluje tep. Na rovině si trochu odpočinu. Kouzlo začátku - běh na lyžích mě stejně zaujal.

Po běhu na lyžích je člověk hladový. Můj tip proti kručení v žaludku: vydatná svačina a osvěžující sklenka cideru v restauraci Jausenstation Ablass v 300 let starém venkovském domě - buď v rustikálním salonku, nebo na příjemné sluneční terase.

Lyžování na Hochkaru: když se adrenalin potkává s potěšením

Vítr nám sviští kolem uší, když přijíždíme k hotelu JoSchi Almgasthof přímo na svazích lyžařského střediska Hochkar. Rychle se uvelebíme a přesuneme se do pokoje s výhledem na hory ve výšce 1480 metrů nad mořem. K večeři se můžeme občerstvit v bufetu a pak spokojeně a unaveně ulehnout do postele.

Po vydatné snídani se druhý den ráno vydáme na lyžařskou zábavu. Vítr se utišil a slunce se na nás usmívá - ideální podmínky! Jdeme na to!

Jemné pohupování lanovky, vánek kolem nosu, zasněžená krajina, která rychle ubíhá před námi. Volnost, bezstarostnost, lehkost. Jak oblouk po oblouku sjíždím ze svahu, mohutné vrcholky hor se zdají být tak blízko, že se jich mohu dotknout. Cítím síly po celém těle, které působí na mě i na lyže v zatáčce. Příval hormonů štěstí. Pocit, který je návykový.

Lyžařské středisko Hochkar s nadmořskou výškou 1 300 až 1 800 metrů je nejvýše položenou lyžařskou oblastí v Dolním Rakousku, a proto je zde zaručena sněhová pokrývka. Na sedmi lanovkách a vlecích můžete zvládnout celkem 19 kilometrů sjezdovek. Obtížnost sjezdovek se pohybuje od snadné (modrá) po obtížnou (černá).

Přestože se mi ze sjezdovky odchází těžko, jdeme se zastavit na svačinu. Volba padla na hostinec Latschen-Alm, kde jsme se na terase nechali políbit sluncem. "Dušenou buchtu s vanilkovou omáčkou a mákem, prosím," objednávám si své oblíbené jídlo. Kromě knedlíků vařených v páře se na jídelním lístku objevují především klasická domácí jídla a sezónní pokrmy.

Annaberg: malý klenot v Türnitzských Alpách

Teplo uvolňuje svaly. Hluboká relaxace proniká do každé buňky mého těla. Nacházíme se ve wellness centru hotelu JUFA Annaberg, kde jsme ubytováni na poslední noc. Hotel nabízí vše, po čem vaše srdce touží: útulné a moderní pokoje, příjemnou atmosféru, wellness centrum pro relaxaci a velmi dobrý bufet v hotelové restauraci "Reidlhütte". Ideální výchozí bod pro naše výlety do Annabergu!

Skialpová túra na Tirolerkogel (1.377 m)

Slunce prosvítá skrz kmeny stromů. Malá dřevěná chata má vysokou sněhovou pokrývku. Stálým tempem se prodírám sněžnou pokrývkou na turistických lyžích. Voní jako jehličnatý les. Cítím, jak příroda uvádí mé nitro do rovnováhy. Můj pohled bloudí po krásné zimní krajině. A najednou, po 1,5 hodině chůze, jsme na vrcholu: Tirolerkogel. V dálce nás vítá vrchol Ötscher, Dürrenstein a Gemeindealpe, Gippel, Göller, Schneeberg a Hochschwabgruppe. Na vrcholovém odpočinku si necháme dostatek času, abychom si vychutnali každý centimetr panoramatu.

Tip na občerstvení: přímo na Tirolerkogel se nachází Annaberger Haus, kde si můžete vychutnat domácí kuchyni s výhledem na fantastickou horskou krajinu (nezapomeňte na volné dny!).

Se spřežením dvou koní zasněženým lesem

Hlasité frkání, cinkání zvonků. Oba haflingové s trhnutím zrychlí a vyrazí do kopce. To je lahůdka! Nejvíce jsem se těšil na hodinovou jízdu na saních tažených koňmi přes "Saugraben". Procházíme kolem místa, kde se krmí zvěř, a zahlédneme jelena. Cesta pokračuje idylickým lesem. Jen my, koně a naše saně. Čas utíká jako voda a než se naděju, jsme zpátky na dvoře "Schaglhof".

Před návratem do Salcburku se krátce zastavím v obchodě d'Greisslerei v St. Leonhard am Forst. Majitelka Babsi mi říká, že si zde mohu koupit všechny potraviny a produkty, které v regionu potřebuji. Zvláštní důraz je kladen na poradenství přímo v prodejně. Opravdu skvělý koncept, který má duši a velké srdce! S přeplněnou taškou plnou dobrot pokračuji k poslední zastávce.

"Vypadá to jako umění. Příliš krásné na jídlo," obdivuji uspořádání pokrmů v restauraci oceněné dvěma kuchařskými čepicemi "Landgasthof Bärenwirt" v obci Petzenkirchen. Při pohledu na s láskou naaranžované nádobí mi tečou slzy. O chuťovém zážitku ani nemluvě! V hostinci Landgasthof Bärenwirt se však klade důraz nejen na špičkovou kvalitu, ale také na regionální a sezónní produkty.

Když sedím v autě a mířím do Salcburku, znovu si přehrávám všechny zážitky.

Ať už se jedná o nenáročnou turistiku, lyžování, skialpinismus, běžky nebo jízdu na saních tažených koňmi - region Mostviertel neponechává nic náhodě a zaručuje spoustu zábavy na sněhu!

Steckbrief Simone von Wherethejourneystarts

Ahoj, to jsem já ...

Dobrodružná, milující přírodu, zvídavá a ambiciózní. Tak bych se popsala. Vyrostla jsem v Burgenlandu u Neziderského jezera. Před dvěma lety jsem se přestěhovala do Salcburku, kde od té doby žiji a užívám si blízkosti přírody a hor. Když stojím na vrcholu a cítím ten pocit svobody a nekonečných možností, vždycky mě to povzbudí k novým dobrodružstvím. Spektrum sahá od pěších túr přes zajištěné cesty a vysokohorské túry až po skialpinismus, lyžování a chůzi na sněžnicích. Když nejsem v horách, ráda cestuji. Mezi mé zájmy patří také cvičení, umění a kultura, běh a kulinářské speciality. Ve Vídeňských Alpách jsem již zdolala mnoho vrcholů a nyní se těším, že prozkoumám nejkrásnější zákoutí regionu Mostviertel.

5 otázek pro Simonu z wherethejourneystarts

#zimní láska pro mě znamená ... ... země pokryté bílým prachovým sněhem,
... křupání sněhu pod nohama,
... sněhové vločky padající ze stromů,
... studený vítr, který mi při sestupu foukal do nosu,
... příjemné chvíle při svíčkách.
Nikdy by mě nenapadlo, že se to dá udělat v Dolním Rakousku. Zažijte chladné období ve všech jeho podobách během pestré zimní dovolené. Ať už jde o lyžování, skialpinismus, chůzi na sněžnicích, bruslení, běžky nebo jízdu na saních tažených koňmi - Dolní Rakousko nabízí více, než se na první pohled zdá.
Toto u mě MUSÍ být každou zimu. V zimě nejraději lyžuju. Lyžovat jsem se naučil, když mi bylo devět let. V roce 2019 jsem se rozhodl absolvovat skialpinistický kurz a od té doby jsem na horách po celý rok. Neznám nic krásnějšího, než se brzy ráno prodírat sněhem na turistických lyžích, cítit na kůži hřejivé sluneční paprsky a stoupat zimní zasněženou krajinou na vrchol.
Moja zimní motivační písnička. Winter Winds od Mumford and Sons
Co mě v zimě hřeje při srdci. Po několika hodinách strávených v přírodě se zabalím do teplé měkké deky a nad šálkem čaje bilancuji posledních několik hodin.